Η έκθεση ‘With the Mother” παρουσιάζει για πρώτη φορά τη μαγευτική ζωγραφική της Hulda Guzmán στο αθηναϊκό κοινό
Η Hulda Guzmán δημιουργεί ζωγραφικά έργα και σχέδια που επικεντρώνονται στην αφήγηση και τον χώρο. Η εικαστικός ζει στην τροπική ζούγκλα έχοντας υιοθετήσει μια πολύ φιλελεύθερη προσέγγιση στη ζωή. Δημιουργεί έργα που συνδέονται με τη φύση, συχνά χρησιμοποιώντας διαφορετικά είδη ξύλου σαν επιφάνεια ζωγραφικής και την πλούσια βλάστηση της πατρίδας της ως αντικείμενο της καλλιτεχνικής πρακτικής της. Τα έργα της είναι συνδυασμός κολλάζ με ξύλινο καπλαμά και ζωγραφικής, καθώς επιτρέπει στον φυσικό κόκκο κάθε ξύλου να γίνει μέρος των συνθέσεών της. Είτε απεικονίζει σκηνές που διαδραματίζονται σε εξωτερικό περιβάλλον είτε σε εσωτερικούς χώρους, η Guzmán δομεί τα έργα της με αρχιτεκτονική ευαισθησία, οριοθετώντας τους χώρους στους οποίους δημιουργεί αφηγήσεις. Τα έργα της, που συχνά θυμίζουν θεατρικά σκηνικά, μοιάζουν έμψυχα. Προσφέρουν έτσι μια βιωματική ερμηνεία στον θεατή τους και ενθαρρύνουν μια προσωπική, σπλαχνική σύνδεση μαζί τους που γίνεται πέρα από τα λόγια και πέρα από το συνειδητό.
Η έκθεση «Mε τη Μητέρα Φύση» περιλαμβάνει μια σειρά από πίνακες που παρουσιάζουν στο σύνολό τους μία γιορτή της φύσης σε όλη της τη δόξα. Τα έργα ταυτόχρονα λειτουργούν και σαν αγωγός για μία επιστροφή στη φύση και σαν μία προειδοποίηση για τις δραματικές συνέπειες που βιώνει ο πλανήτης επειδή ο άνθρωπος έχει απομακρυνθεί από αυτή. Με τη δουλειά αυτή, η Guzmán επιθυμεί να μεταβιβάσει στον θεατή το μήνυμα ότι η πορεία της ανθρώπινης ύπαρξης κινείται προς μια κατεύθυνση που δεν είναι βιώσιμη και να τον προσκαλέσει να τη συνοδεύσει σε μια μετάβαση από το βιομηχανικό και υλιστικό τρόπο ζωής σε έναν πιο στοχαστικό βίο που βασίζεται στο σεβασμό, τη συνείδηση και την οικολογική συμβίωση.
Στην έκθεση Με τη Μητέρα Φύση η Guzmán απεικονίζει -αποθεώνοντας και εξευγενίζοντας τα- δέντρα, φυτά και καιρικά φαινόμενα με σκοπό να εμπνεύσουν λατρεία, σεβασμό και ευλάβεια στη φύση. Παράλληλα απεικονίζει το ανθρώπινο είδος, την άγρια φύση και το περιβάλλον σε μια λεπτή ισορροπία. Με χάρη αποδομεί προσωπικές και συλλογικές αναφορές για να φτιάξει έργα που προκαλούν συναισθήματα και σκέψεις συλλογικής συνειδητότητας και κοινωνικής αλλαγής.
Η καλλιτέχνης επιδιώκει να εκφράσει τον θαυμασμό που αισθάνεται κανείς με τη φύση και τα μυστήρια της αναδύοντας έναν φαντασιακό κόσμο που βρίσκεται σε ουσιαστική σύνδεση και αρμονία με το περιβάλλον του. Μέσα από μια σειρά νέων ζωγραφικών έργων, η Guzmán προσκαλεί τον θεατή να αισθανθεί και να σεβαστεί τον πλανήτη του- τα φυτά, τα ζώα και, κυρίως, τα στοιχεία της ζωής (το νερό, τη γη, τον άνεμο, και την βροχή)- και ν’ αντιληφθεί τη φύση ως μητέρα και οδηγό που έχει τη δυνατότητα ν’ αποκαλύψει την ουσία της ανθρώπινης ύπαρξης. Τέλος, τα έργα της Guzmán επιδιώκουν να σχολιάσουν πώς η σύνδεσή μας με τη Φύση μπορεί να ενισχύσει την κατανόηση του εαυτού μας και να μας βοηθήσει να αποβάλλουμε τις ψυχολογικές, πνευματικές και ηθικές πιέσεις που συσσωρεύονται μέσα μας.
Όπως εξηγεί η Guzmán: «Εύχομαι ο θεατής να έχει μια βιωματική προσέγγιση και ερμηνεία των έργων της έκθεσης, και όχι μια πιο λογική. Τα στοιχεία που αποτυπώνονται στα έργα επιδιώκουν να προκαλέσουν μια εντύπωση στον θεατή, ένα συναίσθημα, και μέσα από αυτό να επέλθει η ανάγνωση και αντίληψη των έργων. Όχι αντίστροφα. Τα έργα παρουσιάζουν το πώς εγώ αισθάνομαι τη φύση και τα μυστήρια της και επιθυμώ ο θεατής να κάνει το ίδιο. Τα έργα μου στοχεύουν ν’ απεικονίσουν και να ενσωματώσουν όλα τα επίπεδα της ύπαρξης που δεν είναι ορατά στα ανθρώπινα και περιορισμένα μάτια μας».
Η σχέση της Hulda Guzmán με την γκαλερί Δυο Χωριά ξεκίνησε με ένα residency που έκανε μαζί της στη Μύκονο το 2017 και συνεχίστηκε με τη συμμετοχή της στο booth που παρουσιάσαμε στο Untitled Miami 2018. Η έκθεση αυτή παρουσιάζει για πρώτη φορά τη μαγευτική ζωγραφική της Hulda Guzmán στο αθηναϊκό κοινό και διοργανώνεται παράλληλα με τη συμμετοχή της καλλιτέχνιδος στο περίπτερο της Δομινικανής Δημοκρατίας στην Μπιενάλε της Βενετίας.
Η Hulda Guzmán (b. 1984, Δομινικανή Δημοκρατία) σπούδασε στο Altos de Chavón School of Design της χώρας καταγωγής της, ενώ συνέχισε τις καλλιτεχνικές σπουδές της στην Εθνική Σχολή Εικαστικών Τεχνών του Μεξικό, με έμφαση στη φωτογραφία και τις τοιχογραφίες. Η δουλειά της περιλαμβάνεται στις μόνιμες συλλογές των Patricia Phelps de Cisneros, Centro Leon Jimenes, Casa Cortes Foundation, τη συλλογή Antonio Murzi και το ίδρυμα Kadist. Έχει παρουσιάσει ατομικές εκθέσεις στα Δύο Χωριά, στην Arte BA (Μπουένος Άιρες), στην Untitled Art (Miami Beach), Galeria Machete (Μεξικό) και Solo Projects στη φουάρ ARCO Madrid. Έργα της έχουν παρουσιαστεί σε εκθέσεις όπως Historias da Sexualidade, Museo de Arte de Sao Paulo; Gallery Ariane Paffrath, Ντίσελντορφ; Galería Machete, Μεξικό; Museo de Arte Moderno, Άγιος Δομήνικος.
Τα Δύο Χωριά στην Αθήνα είναι ο τρίτος pop up σταθμός της πλατφόρμας Δύο Χωριά. Μετά από μία σειρά εκθέσεων στο κέντρο της Αθήνας τα προηγούμενα χρόνια, τα Δύο Χωριά μετοικούν φέτος από τη Μύκονο στα προάστια της Αθήνας και συγκεκριμένα στην περιοχή του Νέου Ψυχικού. Το Ψυχικό είναι μια δημοφιλής εμπορική περιοχή γνωστή και για τις πολυάριθμες διεθνείς πρεσβείες και τα ιστορικά αρχοντικά της. Τα Δύο Χωριά θ’ αποτελούν τον μοναδικό ακαδημαϊκό- πολιτιστικό χώρο στην περιοχή όπως αποτέλεσαν και στη Μύκονο όταν ανοίξανε το 2015. Η νέα γκαλερί φέρνει τη διεθνή σύγχρονη τέχνη πίσω στο Ψυχικό περίπου 15 χρόνια μετά τον θρυλικό καλλιτεχνικό χώρο του ιδρύματος ΔΕΣΤΕ που βρισκόταν ένα τετράγωνο μακριά. Η ίδρυση πολιτιστικών ιδρυμάτων σε κοινότητες που βρίσκονται εκτός των κεντρικών πολιτιστικών περιοχών μιας πόλης ή μίας περιοχής, αποτελεί μέρος μιας παγκόσμιας αλλαγής στον πολιτιστικό σχεδιασμό των πόλεων και έναν από τους τρόπους με τους οποίους ο πολιτισμός φτάνει σήμερα στους πολίτες. Τα Δύο Χωριά στην Αθήνα βρίσκονται στο ισόγειο ενός σύγχρονου εμπορικού κτηρίου ακριβώς στην καρδιά του Ψυχικού, πάνω σε μία από τις πιο πολυσύχναστες λεωφόρους της Αθήνας.
Ο χώρος είναι φωτεινός, με δύο πλευρές καλυμμένες με εντυπωσιακά παράθυρα από το δάπεδο μέχρι την οροφή. Η θέα από αυτά τα παράθυρα λειτουργεί ως υπόβαθρο στις δράσεις της γκαλερί και μπλέκει με την κίνηση και την βουή της λεωφόρου Κηφισίας από τη μία πλευρά και τις φιγούρες του περιηγητών του Ψυχικού που κινούνται προς το τοπικό σούπερ μάρκετ, το ανθοπωλείο και τις άλλες μικρές επιχειρήσεις από την άλλη. Πρόκειται για το επόμενο κεφάλαιο της πολύχρωμης ιστορίας των Δύο Χωριών που αποτελούν μια κοινότητα και πλατφόρμα τέχνης που παραμένει ζωηρή, διεθνής και μετασχηματίζεται διαρκώς σε νέα κτήρια και τόπους, νέα καλούπια, νέα έργα και θεματικές.