#1 20 χρόνια μουσείο Φρυσίρα: Νοσταλγία

Είκοσι χρόνια συμπληρώνονται φέτος από όταν ο συλλέκτης Βλάσης Φρυσίρας, καθότι ευαίσθητος στη ζωγραφική τέχνη, άνοιξε το ομώνυμο μουσείο στην Πλάκα, διοργανώνοντας μια σειρά εκθεσιακών παρουσιάσεων, η οποία ξεκινά από την «Νοσταλγία». Πενήντα τέσσερις πίνακες Ελλήνων δημιουργών από τους πρώτους της συλλογής που παρουσιάστηκαν πριν από τη δημιουργία του μουσείου ανοίγονται στο κοινό από 3 Ιανουαρίου (αλλά με επίσημα εγκαίνια στις 22/1). Πρόκειται για νεανικά έργα καταξιωμένων πλέον καλλιτεχνών, όπως ο Γιώργος Λάππας, ο Πάνος Χαραλάμπους, ο Νίκος Τρανός ή ο Τάσος Μαντζαβίνος, τα οποία δημιουργήθηκαν όλα την δεκαετία του 1980.

iΜουσείο Φρυσίρα | 3/1-30/4 | Τετ.-Παρ.: 11 π.μ.-6 μ.μ., Σάβ.-Κυρ.: 11 π.μ.-5 μ.μ. | Γενική είσοδος: € 6, μειωμένο εισίτ.: € 3


#2 Πέτρος Ζουμπουλάκης: 50 χρόνια ατομικής εικαστικής δημιουργίας

Πενήντα χρόνια εικαστικής πορείας από την πρώτη του ατομική έκθεση συμπληρώνονται για τον Πέτρο Ζουμπουλάκη, ο οποίος ανέκαθεν διατηρούσε βαθιά σχέση με την πρωτεύουσα. «Με την Αθήνα συνδέομαι με σχέση αγάπης και μίσους· στην Αθήνα γεννήθηκα, στην Αθήνα μεγάλωσα, την γνώρισα σε όλες τις μεταλλάξεις της, η Αθήνα με πονάει καθημερινά», γράφει ο ίδιος στο κείμενο για την αναδρομική έκθεση-αφιέρωμα που φιλοξενείται στο χώρο τέχνης ΣΤΟart Κοραή. Έργα που δημιούργησε κατά τη διάρκεια της ζωγραφικής του καριέρας αλλά και οπτικοακουστικό υλικό ή αντικείμενα που φέρνουν αστικά στιγμιότυπα παρουσιάζονται από την Πέμπτη 9 Ιανουαρίου.

iΣΤΟart ΚΟΡΑΗ | 9/1-6/2 | Δευτ.-Παρ.: 9 π.μ.-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#3 Endymion / Κεφάλαιο 1: Μερική Έκλειψη Σελήνης

Μια ιδιαίτερη αστρονομική, ζωδιακή και μυθική αφήγηση με εργαλεία επαυξημένης και υλικής πραγματικότητας ξεδιπλώνει η Βαλίνια Σβορώνου στο νέο έργο της «Endymion / Κεφάλαιο 1: Μερική Έκλειψη Σελήνης». Με σημείο εκκίνησης τη μερική σεληνιακή έκλειψη στις 10 Ιανουαρίου, το νήμα της ιστορίας –και συγκεκριμένα του πρώτου μέρους αυτής– αφορμάται από τον αρχαίο ελληνικό μύθο του Ενδυμίωνα και το ρομαντισμό που επηρέασε διαχρονικά τη Δύση, ενώ στη συνέχεια ανασυνθέτονται διάφορες αφηγήσεις που φτάνουν έως το σήμερα και την pop κουλτούρα. Αποτέλεσμα: ένα άχρονο μιξ σε μια εφαρμογή αστρονομίας, που επεκτείνεται στο πραγματικό με γλυπτικά έργα. Από τις 10 έως τις 19 Ιανουαρίου.

iΊδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη (5ος όροφος) | 10-19/1 | Δευτ.-Τε. & Πα.-Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ., Πέμ.: 10 π.μ.-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#4 Paolo Colombo

Ξεκίνησε την καριέρα του εκθέτοντας το ’74 στο Μιλάνο, έπειτα σταμάτησε να ζωγραφίζει για χρόνια αφιερώνοντας τη ζωή του στην επιμέλεια εκθέσεων, με κομβικές θέσεις σε μουσεία, οργανισμούς και μπιενάλε όλου του κόσμου, αλλά πλέον συνταιριάζει και τις δύο φύσεις. Πρόκειται για τον Paolo Colombo, ο οποίος σαράντα χρόνια ύστερα από την πρώτη του παρουσίαση στην Αθήνα και την γκαλερί Bernier / Eliades επιστρέφει στο ίδιο μέρος: μεγάλες ακουαρέλες βασισμένες σε ποιήματα από το βιβλίο του που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Άγρα το 2014, καθώς και πρόσφατα ποιήματα που πρόκειται να δημοσιευτούν, φέρνουν στο νου επιφάνειες από ύφασμα. Πάνω σε αυτές αναδύονται κείμενα που θυμίζουν κεντήματα. Επίσης, μια σειρά από μικρότερα ζωγραφικά με γεωμετρικά σχέδια παρουσιάζεται. Από 16 Ιανουαρίου.

iBernier / Eliades | 16/1-15/2 | Τρ.-Παρ.: 10.30 π.μ.-6.30 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#5 Rooms2020

Δωμάτια που μεταμορφώνονται σε παιδότοπους με λαμπερά και έντονα χρώματα, σε υποβρύχια περιβάλλοντα και ανοίκεια τοπία ή σε μεταλλαγμένες νέες πραγματικότητες είναι μερικές από τις χωρικές συνθήκες που παρουσιάζει το Rooms2020 της Αίθουσας Τέχνης Καππάτος, η φετινή έκδοση της ιστορικής έκθεσης σύγχρονης τέχνης που τρέχει από το 1999. Δέκα εικαστικοί και αντίστοιχου αριθμού επιμελητές βρίσκονται στο δυναμικό, παρουσιάζοντας όλες τις μορφές τέχνης, από ηχητικές και φωτογραφικές εγκαταστάσεις μέχρι ζωγραφικά έργα, γλυπτά, πρότζεκτ και περφόρμανς. Ξεκινά από 16 Ιανουαρίου στη γκαλερί του κέντρου.

iΑίθουσα Τέχνης Καππάτος | 16/1-15/2 | Τετ., Πέμ.-Παρ.: 2-8 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#6 Love and Disaster in Athens

Η ετήσια ανοιχτή πρόσκληση με θέμα την Αθήνα από την FokiaNou Art Space δίνει το «παρών» για τρίτη φορά, αποδεικνύοντας πόσα πολλά –και αντιθετικά– ερεθίσματα μπορεί να δώσει η πρωτεύουσα στους κατοίκους της. Έτσι, στο εικαστικό διαμέρισμα του Παγκρατίου, σε επιμέλεια του Παναγιώτη Bούλγαρη και της Mary Cox, δημιουργήθηκε ένα εκρηκτικό καλειδοσκόπιο φτιαγμένο από έρωτα και φθορά, ομορφιά και καταστροφή, φως και σκοτάδι, ποίηση και χρώμα, θόρυβο και σιωπές ως απεικόνιση αυτής της πόλης. Με εγκαίνια στις 15 Ιανουαρίου, τριάντα δύο εικαστικοί λαμβάνουν μέρος ενώ τα μέσα και οι τεχνικές που χρησιμοποιούν ποικίλουν.

iFokiaNou Art Space | 15/1-1/2 | Πέμ.-Σάβ.: 5-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#7 The Gruen Effect

Στο τέλος της δεκαετίας του ’30, όταν η οικονομική κατάσταση των Νεοϋορκέζων ήταν αρκετά δύσκολη, ο Βίκτορ Γκρούεν εισήγαγε την ιδέα του εμπορικού κέντρου και χρησιμοποιώντας μεγάλες μαρκίζες και πολλά φώτα διέγειρε ξανά την καταναλωτική όρεξη. Πέρα από πολλά χρήματα, αυτό του χάρισε μια θέση στην ιστορία με το λεγόμενο «Gruen Effect»: πρόκειται για τη στιγμή εκείνη όπου σε ένα μεγάλο πολυκατάστημα χάνεις την αίσθηση του χρόνου και παρασυρμένος από το περιβάλλον αγοράζεις δίχως σύνεση. Από εκεί τιτλοφορείται η ατομική έκθεση της Μυρτώς Σταμπούλου στη γκαλερί Ζουμπουλάκη. Κυρίως ασπρόμαυρα καλοδουλεμένα σχέδια μεγάλων διαστάσεων ενώνουν δύο αντιφατικούς κόσμους ως ενιαίες πραγματικότητες.

iΓκαλερί Ζουμπουλάκη | 16/1-8/2 | Τρ., Πέμ.-Παρ.: 11 π.μ.-3 μ.μ. & 5-8 μ.μ., Τετ.: 11 π.μ.-3 μ.μ., Σάβ.: 11 π.μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#8 American Woman

Από όταν ο Donald Trump πήρε τη μεγάλη καρέκλα της εξουσίας, στην Αμερική τα αρτ σόου με γυναίκες εικαστικούς πλήθυναν ραγδαία, αυτοτιτλοφορούμενα ως αιχμηρά και παρεμβατικά, κόντρα στην τοξικότητα της πατριαρχίας. Ωστόσο, τις περισσότερες φορές το αποτέλεσμα ήταν comme il faut και άνευρο. Δεν μπορείς να πεις το ίδιο για την έκθεση που φιλοξενείται στη γκαλερί Allouche Benias: οι γυναίκες στο «American Woman» άλλοτε μετατρέπονται σε #badass killer cuties ή καταπίνονται από τον καπιταλισμό, άλλοτε επιδεικνύουν τη ρώμη τους ή είναι ένα βήμα πριν την καταστροφή. Συμμετέχουν 11 εικαστικοί με πίνακες και γλυπτά, από 16 Ιανουαρίου.

iAllouche Benias Gallery | 16/1-7/3 | Τρ.-Παρ.: 11 π.μ.-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#9 Dazibao – Handmade Newspapers

#9 Dazibao – Handmade Newspapers
Γεγονότα και εικόνες από τα εννέα τελευταία χρόνια, όπως αυτά παρουσιάστηκαν σε ελληνικά και ξένα έντυπα ενημέρωσης, επανέρχονται στο σήμερα με τις «Χειροποίητες Εφημερίδες» του Μάριου Σπηλιόπουλου: επεμβαίνοντας πάνω στο σώμα του τυπωμένου χαρτιού, με το χρώμα, το κολάζ και το σχέδιο, με διαγραφές και επισυνάψεις, με αλλαγές τίτλων και παραμορφώσεις, ο Σπηλιόπουλος αλλάζει το περιεχόμενο, καταθέτοντας το σχόλιό του. Εκατόν δεκατέσσερα έργα, αριθμός διόλου τυχαίος αν σκεφτεί κανείς το σύνθημα της δεκαετίας του ’60, απαρτίζουν το προσωπικό του ημερολόγιο, το οποίο εγκαινιάζεται στις 24 Ιανουαρίου, στον Εικαστικό Κύκλο ΔΛ.

iΕικαστικός Κύκλος ΔΛ (Ακαδημίας 6 Κολωνάκι, 2103646818-9 | 24/1-29/2 | Τετ., Σάβ.: 11 π.μ.-4 μ.μ., Τρ., Πέμ.-Παρ.: 11 π.μ.-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#10 Ambra Nera

Οι αφρικανικές ρίζες είναι ο συνδετικός κρίκος των καλλιτεχνών που παρουσιάζουν έργα τους στη γκαλερί The Breeder: ακουαρέλες με αποσπασματικές φιγούρες, θηρία και φυτά της δυτικής Αφρικής από την Chioma Ebinama, σκίτσα με παραπλανητική απλότητα από τον Anton Kannemeyer –δουλειά του οποίου συμπεριλαμβάνονται σε συλλογές μεγάλων μουσείων της Νέας Υόρκης και του Σαν Φρανσίσκο–, παραδοσιακά ραφτά με μετα-τραυματικές αναφορές από τον Basil Kincaid, έργα με τα «απόβλητα» της ψηφιακής εποχής από τον ανατρεπτικό Cameron Platter καθώς και film documentation από περφόρμ του γνωστού Kalup Linzy που αποδομεί χιουμοριστικά τα στερεότυπα – αυτά μας περιμένουν στη γκαλερί του Μεταξουργείου έως τέλος Ιανουαρίου.

iThe Breeder | Έως 31/1 | Τρ.-Παρ.: 12 μ.-8 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#11 Shahryar Nashat: Keep begging

#11 Shahryar Nashat: Keep begging

Με το «Keep begging» και τον αναγνωρισμένο Ελβετό εικαστικό Shahryar Nashat, η γκαλερί Rodeo χαράσσει νέα κατεύθυνση, σύμφωνα με την οποία θα προσφέρει στον καλλιτέχνη ταυτόχρονα και τους δύο εκθεσιακούς της χώρους, στον Πειραιά και το Λονδίνο. Τι συμβαίνει στο σώμα μας, σε μία κοινωνία που τα σερβίρει όλα στο πιάτο; Με αυτό το ερώτημα κατά νου και κεντρικό σημείο του σόου μια μεγάλη αυτόνομη οθόνη, στην ψηλοτάβανη αποθήκη του λιμανιού πρωταγωνιστής είναι το ανθρώπινο σώμα, μαζί με την φθαρτότητα, την ωμότητα και τις αναπαραστάσεις του: εικόνες σάρκας ξεβρασμένης στη στεριά δίπλα από πόζες σε app γνωριμιών, τομογραφίες σπασμένων οστών, ένα γλυπτό-χοιρομέρι στον τοίχο και μερικά άδεια βάθρα… Συνεχίζεται για όλο το μήνα.

iRodeo gallery | Έως 29/2 | Τετ.-Σάβ.: 1-9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη


#12 Μελίτα Βαγγελάτου: Καζαμπλάνκα

Στιγμιότυπα από την κοσμοπολίτικη Καζαμπλάνκα, μια ιδιόρρυθμη μεγαλούπολη όπου υπάρχουν ακόμη παραδοσιακές συνοικίες, παρουσιάζει μέσα από το φωτογραφικό της φακό η Μελίτα Βαγγελάτου, η οποία έχει σταθεί με το έργο της αρωγός στην προσπάθεια ανάδειξης της συγκεκριμένης πόλης ως μνημείου παγκόσμια κληρονομιάς της UNESCO. Στην έκθεση που φιλοξενείται στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης βλέπουμε έθιμα, τελετουργικά και συνήθειες που άντεξαν στον χρόνο, όπως η επίσκεψη στο χαμάμ, η ράθυμη συζήτηση καθώς και η δραστηριότητα των περιπλανώμενων μικροπωλητών και νερουλάδων, μαζί με αντιπροσωπευτικά αρχιτεκτονήματα της Καζαμπλάνκα. Συνεχίζεται για όλο το μήνα.

iΜουσείο Μπενάκη – Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης | Έως 1/3 | Πέμ.-Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ. | Γενική είσοδος μουσείου: € 9, μειωμένο εισητ.: € 7

Συντάκτης: Άγγελος Κλάδης

Πηγή: www.athinorama.gr