Υπό διαφορετικές συνθήκες σήμερα θα ήταν η μέρα που ο Τιερί Φρεμό θα βρισκόταν στο κόκκινο χαλί του φεστιβάλ των Κανών για την επίσημη έναρξη του σημαντικότερου κινηματογραφικού φεστιβάλ στον κόσμο. Ο γενικός διευθυντής της διοργάνωσης όμως, μετά από 35 χρόνια σταθερής παρουσίας στην Κρουαζέτ, φέτος αναγκάστηκε να ακυρώσει τη διοργάνωση που θα ξεκινούσε στις 12/5 εξαιτίας της πανδημίας. Μια ιστορική απόφαση που οδηγεί σε αχαρτογράφητα νερά την παγκόσμια κινηματογραφική βιομηχανία η οποία έτσι κι αλλιώς βρίσκεται αντιμέτωπη με μια πρωτόγνωρη κρίση. Αξίζει να θυμηθούμε πως στο παρελθόν το φεστιβάλ των Κανών ακυρώθηκε μία φορά λόγω του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και διακόπηκε τον Μάη του ’68 εξαιτίας της γενικευμένης εξέγερσης που σάρωσε τη Γαλλία.

 

Σε συνέντευξή του στο Screen International, ο Φρεμό σκιαγράφησε τα επόμενα βήματα που θα πάρει το φεστιβάλ αλλά και πώς προετοιμάζεται για τη διοργάνωση του 2021, με την ελπίδα πως αυτή θα διεξαχθεί υπό κανονικές συνθήκες. «Ένα φεστιβάλ είναι ένα συλλογικό θέαμα που φέρνει στην Κρουαζέτ εν προκειμένω χιλιάδες ανθρώπους. Όλοι αντιλαμβάνονται πως κάτι τέτοιο είναι αδύνατο να συμβεί φέτος», ξεκαθαρίζει ο Φρεμό προτού διευκρινίσει ότι οι ταινίες που θα συγκροτούσαν το επίσημο πρόγραμμα θα δημοσιευθούν κανονικά. «Η λίστα θα ανακοινωθεί στις αρχές Ιουνίου. Οι ταινίες αυτές είναι προγραμματισμένες για διανομή μέχρι την άνοιξη του 2021, όμως δε θα τις παρουσιάσουμε χωρισμένες ανά τμήμα διότι έτσι θα συμπεριφερόμασταν σα να μη συνέβη τίποτα, θα ήταν αστείο. Από την άλλη, πρόκειται για φιλμ που είδαμε και αγαπήσαμε, επομένως είναι χρέος μας να τις στηρίξουμε και να τις βοηθήσουμε να βρουν το κοινό τους. Από τη στιγμή που θα δημοσιεύσουμε τη λίστα, στόχος μας είναι η διοργάνωση εκδηλώσεων σε κινηματογράφους».

Η εξάπλωση του κορονοϊού δεν απέτρεψε μόνο τη διεξαγωγή του φεστιβάλ αλλά επηρέασε άμεσα και τη διαδικασία επιλογής των ταινιών. Σύμφωνα με τον Φρεμό, μπορεί μέχρι τα μέσα Μαρτίου οι άνθρωποι των Κανών να έβλεπαν κανονικά ταινίες (πάνω από 1.500) και να μοιράζονται εντυπώσεις δουλεύοντας με ασφάλεια από το σπίτι, όμως όταν πια έφτασε ο Απρίλιος μόλις το 20% του επίσημου προγράμματος ήταν έτοιμο. Η τελευταία περίοδος πριν την έναρξη του φεστιβάλ είναι συνήθως και η πιο πιεσμένη, καθώς κορυφώνονται τόσο οι προετοιμασίες όσο και οι ρυθμοί δουλειάς των σκηνοθετών που θέλουν πάση θυσία οι ταινίες τους να ληφθούν υπόψη για τις Κάνες.

Ακόμα, ο Φρεμό αναφέρθηκε στην πιθανή επιστροφή του Σπάικ Λι του χρόνου ως προέδρος της κριτικής επιτροπής. «Ο Σπάικ Λι μας είπε ότι θα είναι πιστός σε εμάς ό,τι κι αν συμβεί. Ελπίζουμε να είναι εφικτό να συναντηθούμε σε ένα χρόνο. Ο ίδιος είναι ταυτισμένος με την πόλη της Νέας Υόρκης η οποία έχει χτυπηθεί έντονα από τον ιό. Μάλιστα, φέτος είχαμε προγραμματίσει την εκτός διαγωνιστικού προβολή της ταινίας “Da 5 Bloods” που γύρισε για το Netflix και θα σήμανε την επιστροφή της πλατφόρμας στις Κάνες».

Τέλος, ο γενικός διευθυντής εξέφρασε τους προβληματισμούς του για τη ψηφιακή διεξαγωγή πολλών φεστιβάλ του κόσμου («Ποιο ακριβώς είναι το κοινό του και πώς αντιμετωπίζεις αποτελεσματικά την πειρατεία;»), ενώ δήλωσε πως είναι αισιόδοξος ότι η κινηματογραφική βιομηχανία θα επανακάμψει και οι σκοτεινές αίθουσες δε θα «παραδοθούν» στις ψηφιακές πλατφόρμες. «Η ανακοίνωση του “θανάτου του σινεμά” δεν είναι κάτι καινούριο. Όλα θα επιστρέψουν αργά ή γρήγορα. Ο Σαρτρ είχε γράψει ότι από τη μέρα που εφευρέθηκε το σινεμά κανείς δεν μπορούσε να ζήσει χωρίς αυτό». Για να προσθέσει: «Εδώ και δεκαετίες ο κινηματογράφος συνυπάρχει με την τηλεόραση, τα DVD και τώρα τις πλατφόρμες αλλά τίποτα δεν το σταμάτησε. Στις Κάνες δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με αυτές, διαφωνούμε απλώς στο κομμάτι της διανομής που θεωρούμε απαραίτητη για τη συμμετοχή στο διεθνές διαγωνιστικό. Σε κάθε περίπτωση όμως χρειάζονται τα πάντα• κινηματογράφους, μικρές οθόνες, ταινίες και σειρές».

Πηγή: athinorama.gr